‘Goedemorgen!’
is van A tot Z op
 een iPhone 4 gemaakt.
Van script tot edit!

Filmmaken is nogal prijzig. Dat merk je vanzelf als je een film moet maken. Behalve als je een Apple-fanaat bent natuurlijk. Dan weet je dat je een complete filmstudio in je broekzak hebt... in je iPhone! ‘Goedemorgen!’ is helemaal met een iPhone 4 gemaakt (niet eens een 4S of 5). Op deze pagina beschrijft Ferry welke apps en accessoires hij voor ‘Goedemorgen!’ heeft gebruikt. (En welke juist niet.)







HELEMAAL OP EEN iPHONE

CELTX SCRIPT

Bij gebrek aan een iPhone-versie van Final Draft, heb ik het script geschreven met Celtx. Prettige app, die precies doet wat-ie moet doen. Handige pdf-export-functie om de laatste versie van het script door te mailen aan mijn acteurs... Celtx Script synct trouwens ook met Celtx op je desktop; mocht je dat handig vinden. € 3,99 in de App Store.

FiLMiC PRO

Filmen met een iPhone is leuk, maar de standaard Camera-app geeft niet veel mogelijkheden wat betreft belichting, focus en witbalans. Je loopt het risico dat de Camera-app tijdens het filmen opnieuw gaat focussen (waardoor je acteurs even onscherp zijn), of bij een camerabeweging de belichting opeens aanpast. Dat soort dingen wil je voorkomen. Met FiLMiC kun je de exposure, focus en witbalans vastzetten. Je kunt zelf bepalen waar de camera op moet focussen, en deze stand vervolgens locken. De plek waar je op focust, hoeft niet dezelfde plek te zijn waarop de camera de lichtmeting doet: daar kun je een andere regio in je scherm voor aanduiden (en vervolgens ook vastzetten). Dit is een hele verbetering in vergelijk tot de Camera-app. Toch blijft het allemaal gevoelswerk: je kunt nog steeds niet geen exacte waarden invoeren. Als de app eruit knalt (wat tijdens mijn opnamedag een aantal malen gebeurde) dan moet je alles opnieuw kiezen en vastzetten... en dat moet je dan maar een beetje op het oog doen, in de hoop dat het straks redelijk matcht met de eerder geschoten beelden. Bij mij was dat zeker niet zo... en ik moest helaas ook constateren dat de app soms te buggy was: met name het vastzetten van de exposure ging niet altijd zoals het zou moeten. (Ik moet daaraan toevoegen dat FiLMiC Pro sindsdien meerdere updates heeft gehad, en fors is verbeterd; er is nu ook FiLMiC Pro 2.)






















FiLMiC Pro kan nog veel meer: zo kun je zelf de framerate bepalen (wil je cinematografisch 24 fps, of toch 30?), je kunt verschillende resoluties instellen, de beeldkwaliteit bepalen, etc. Daarnaast heeft de app allerlei hulpmiddelen, zoals hulplijnen voor een kaarsrecht shot, GPS-tagging mogelijkheden, een slate, en noem maar op.


Enigszins teleurstellend is het audio-deel. FiLMiC Pro heeft een audiometer, waarmee je kunt zien of de opgenomen audio een beetje in orde is, maar als dat niet zo is, is er niets aan te doen. Je kunt het opname-niveau van je microfoon op geen enkele manier beïnvloeden. (Behalve dan door fysiek dichterbij te gaan met je microfoon.) Dit lijkt een beperking te zijn die Apple oplegt, want er is geen enkele app te vinden die dit wel kan. Je krijgt daardoor eigenlijk behoefte om de audio apart op te nemen, via een ander apparaat, maar in mijn geval was dat onmogelijk: ten eerste moest alles op de iPhone, en ten tweede is er op de iPhone geen geschikt programma om de audio vervolgens weer sync te krijgen met de beelden. In iMovie is dat nauwelijks te doen. Als iPhone-filmmaker kun je de audio maar beter in je videofiles hebben zitten... anders wordt editen een hel.

€ 2,99 in de App Store.




PAGES

De outline van ‘Goedemorgen!’ schreef ik met Pages (en een Apple bluetooth-toetsenbord; geen gepriegel op de iPhone zelf!). Ging goed, al baalde ik licht dat Apple een week nadat ik klaar was een update uitbracht die eindelijk ook in landscape-modus werkt. Ik gebruikte de iPhone-versie van Pages ook voor het maken van een prop: de cover van de hotel-informatiemap die in de film te zien is. Pages is een prima manier om documenten vorm te geven op je iPhone.  € 7,99 in de App Store.

HIPSTAMATIC

Zelfs Hipstamatic kwam van pas! Voor decoratie op de set. De Hipsta-foto die ik al maanden gebruik als ‘logo’ voor de film, heb ik op linnen laten drukken en als decorstuk gebruikt. Set decoration straight out of the iPhone! Dit linnen doek was aanvankelijk bedoeld als openingsshot van de film, waarbij de camera eerst ingezoomd was op het Spaanse strand, om vervolgens naar beneden te bewegen, waar je Anna in bed zag liggen. Het shot bleek te compliceerd... een beetje ‘steady’ versie zat er niet in. De film opent nu met een shot van Anna in bed.

Ik maakte ook nog Hipsta’s van de set, om te gebruiken bij de aftiteling. Maar dat voelde uiteindelijk niet goed; na het laatste shot moest geen nieuw beeld meer komen, ook niet bij de aftiteling.

€ 1,59 in de App Store.

APPS

NIET GEBRUIKT

FINAL DRAFT WRITER - Final Draft is de nummer één als het gaat om scriptwriting. Er was toen ik begon met mijn script nog geen mobiele versie verkrijgbaar. Inmiddels is die er wel, maar alleen voor de iPad. De app kost € 39,99 in de App Store. Een hoge prijs, op zich begrijpelijk voor een niche-markt, maar de vraag is of een veel voordeliger app als Celtx voor de meeste mobiele gebruikers niet voldoende functionaliteit biedt.

CAMERA

Met de standaard Camera app op mijn iPhone maakte ik weken voor de opnamedag tientallen foto’s van de hotelsuite waarin de film opgenomen zou worden. Met het idee deze foto’s te kunnen gebruiken om te storyboarden. Dat pakte uiteindelijk anders uit (zie ‘Niet gebruikt’ hieronder).

De standaard Camera app gebruikte ik ook voor een paar shots die de acteurs zelf moesten maken, van zichzelf. Deze shots moesten er amateuristisch uitzien, dus maakten we ze niet met FiLMiC Pro, maar met Camera.

NIET GEBRUIKT

CINEMEK STORYBOARD COMPOSER HD - Deze app werd een grote teleurstelling. Het idee achter deze storyboard composer is dat je aan de hand van foto’s je storyboard maakt; daarbij kun je camera-bewegingen (weergegeven door pijlen) toevoegen, en ook je karakters (weergegeven door simpele silhouetten van een man of vrouw). Dat zou een simpele doch doeltreffende werkwijze kunnen zijn. Helaas zat de app vol bugs. De meest irritante was dat de applicatie niet kon onthouden hoe je een foto had gecropt. Behoorlijk essentieel voor een storyboard-app. Gebruikers klaagden volop in de iTunes Store, maar Cinemek deed maandenlang niks. Pas in mei dit jaar werd er een update uitgebracht die het probleem oploste. Voor een app waarvoor maar liefst € 23,99 wordt gevraagd, is dat schandalig. Voor die prijs hoort er snelle support te zijn, zeker bij dit soort kritieke fouten. Want voor € 23,99 kocht je een nutteloze app. Ik tekende mijn storyboard - bij gebrek aan een goed alternatief - uiteindelijk met potlood op papier.

DICTAFOON

Café-shots voor de film werden opgenomen in de foyer van het ART Hotel in Rotterdam... waar het op dat moment uitgestorven was. Voor het benodigde geroezemoes op de achtergrond ging ik naar een café elders, en nam daar met de standaard Dictafoon-app het achtergrondgeluid op.

NIET GEBRUIKT

iSUPR8 - Er zijn talloze apps waarmee je je filmbeelden een ouderwetse 8mm-look kunt geven. iSupr8 is zondermeer de mooiste... met een wat ingewikkelde interface, maar mooie resultaten. Net als in Hipstamatic kun je ‘film kopen’... elke soort film geeft een ander effect aan je beelden. De mate van ruis en krassen zijn in te stellen. Mooie effecten, en uiterst verleidelijk om te gebruiken, maar uiteindelijk paste het niet bij mijn film. Wel een mooie app! € 1,59 in de App Store.

MOVIE LOOKS HD

Movie Looks is een app van Red Giant.  Die maken allerlei peperdure colorgrading-progamma’s voor op de computer. Maar ze maken ook wat minder prijzige apps voor iPhones en iPads. Movie Looks geeft je filmbeelden prachtige kleuren; je kutn kiezen uit talloze presets. Per preset kun je kiezen of de intensiteit van het effect zwakker of sterker wilt hebben. Rendertijden zijn enorm, maar de resultaten zeer fraai. Ook deze app gebruikt schuifbalkjes zonder absolute waardes of percentages, dus minder geschikt om veel beelden dezelfde behandeling te geven. Ik gebruikte het voor een overall effect voor de hele film. Deze app slikt niet alle videofiles, maar ik ontdekte een handige truc: schrijf je videofiles via iMovie op je iPhone weg naar je filmrol, en Movie Looks slikt ze probleemloos.

€ 1,59 in de App Store.

VIDEOGRADE

Nabewerking van de geschoten beelden is soms niet alleen fraai, maar ook noodzakelijk. Omdat FiLMiC Pro een aantal malen crashte, waren mijn beelden niet allemaal gelijk van kleur en contrast. Met VideoGrade heb ik dat voor een groot deel weten te corrigeren. Er zijn een aantal apps waarmee je je beelden kunt bewerken, maar VideoGrade is de enige die ik kon vinden waar je exacte waardes kunt zien. Als je de kleurtemperatuur wilt aanpassen, zie je ook daadwerkelijk getalsmatige waarden veranderen als je de slider op en neer schuift. Dat betekent dat je de waarden bij meerdere shots exact hetzelfde kunt instellen. Dat is een groot verschil met veel andere apps, die je naar hartelust met schuifbalkje laten pielen, maar die je nooit een absoluut getal laten zien, waardoor je uiteindelijk nooit weet of je het bij al je shots hetzelfde doet.

€ 3,99 in de App Store.

NIET GEBRUIKT

CINEMAFX FOR VIDEO - Deze beeldbewerkings-app is vrij populair, maar is veel minder nauwkeurig dan VideoGrade. Je moet een fotografisch geheugen hebben om te onthouden hoe je de schuifbalkjes bij een shot hebt ingesteld, als je dit bij een ander shot identiek wilt doen. Dat is onhandig. € 1,59 in de App Store.

EXTRAS FOR iMOVIE

Vanaf het begin af aan wilde ik ‘Goedemorgen!’ editen met iMovie. Maar één groot bezwaar deed zich steeds voor: iMovie is erg beperkt qua tekst. Titels kunnen alleen maar via een paar standaard iMovie-thema’s worden gebruikt, en die thema’s wil ik niet. Het deed me zoeken naar andere edit-programma’s, tot ik Extras For iMovie tegenkwam. Het klinkt als een plugin, maar dat is het niet. Het appje laat je echter teksten generen op allerlei manieren, en schrijft die weg naar je filmrol, als videobestand. Zo kun je ze in iMovie gebruiken. Het is een beetje een amateuristisch gemaakte app, maar als je niet te veel bijzondere wensen hebt, is het bruikbaar.

€ 0,79 in de App Store.

NB - De app ‘Scrolling Credits’ is min of meer hetzelfde appje als ‘Extras for iMovie’. Van dezelfde maker ook. Niet allebei kopen dus!

INTRO DESIGNER FOR iMOVIE

Een iets professioneler ontworpen app dan Extras for iMovie. Het werkt op dezelfde manier: maak een titelsequentie, en schrijf die als video weg naar je filmrol. Vervolgens te gebruiken in iMovie of een andere edit-app. Intro Designer werkt met prachtige templates, waar zelfs muziek en geluidseffecten bij zitten. Maar dat is ook meteen een nadeel. Alhoewel prachtig, zit je vast aan het meegeleverde beeld van de templates. Er was één simpele template die bestond uit een zwarte achtergrond met witte titels erop die ik bruikbaar vond voor mijn film, maar de rest paste er totaal niet bij. Het is vreemd dat een uiterst gangbare template als ‘rolling credits’ (met witte letters op een zwarte achtergrond) volledig ontbreekt.

€ 2,39 in de App Store.

iMOVIE

Voor editen is iMovie simpelweg de meeste degelijke keuze. De app werkt goed, is overzichtelijk, en op een paar kleinigheidjes die je even moet weten na, voelt alles logisch aan. Een handigheidje dat je niet snel zelf ontdekt, is het splitsen van een fragment. Dat kan wel: zet eerst de afspeelkop op de plaats waar je wilt splitsen, selecteer dan het fragment door erop te tappen (er komt nu een gele rand overheen), en veeg dan met je vinger van boven naar beneden over de afspeelkop. Het fragment is nu gesplitst. Het mooie is: iMovie is non-destructive, dus je kunt een gesplitst fragment later makkelijk toch weer verlengen, als je het volgende shot net iets later wilt hebben. Nadelen heeft iMovie ook. Zoals gezegd: titels gebruiken is beperkt tot een paar Apple-thema’s die je maar net moeten aanstaan. En terwijl je wel meerdere audiosporen kunt gebruiken, blijft beeld beperkt tot één spoor. Een tweede zou best handig zijn, al maakt het de app wellicht ook wat te vol voor het kleine schermpje.

€ 3,99 in de App Store.

NIET GEBRUIKT

1ST VIDEO - Leuke naam, maar mijn eerste keus was het niet. Deze video editor kan veel, maar de interface is een onduidelijke aaneenschakeling van iconen. Dat weten de makers zelf ook: na installatie krijg je een melding dat het aanbevelenswaardig is om een forse handleiding (beschikbaar als pdf) te downloaden. Een app met een steile leercurve dus. Dat was niet wat ik zocht: ik wilde gewoon lekker aan de slag. Met iMovie kon ik dat meteen, met 1st Video niet. € 7,99 in de App Store.


REELDIRECTOR - Deze app is duidelijker dan 1st Video, al is het nog steeds geen iMovie. Absurd in deze app is dat je de timeline niet als geheel kunt bekijken. Je kunt alleen individuele fragmenten bekijken, maar niet je edit. Dat is bizar voor een edit-app. Je moet eerst renderen, en dan kun je pas het resultaat van je acties zien. Aangezien renderen op een iPhone veel tijd kost, word je daar niet vrolijk van. Het kan zijn dat de timeline wel degelijk af te spelen is zonder eerst te renderen - maar het is mij in al die uren dan niet gelukt te ontdekken hoe. En dat is ook niet best.

€ 1,59 in de App Store.


SPLICE - Splice liet me alleen een video maken met de aspect-ratio 4:3. En ik had filmbeelden in de verhouding 16:9. Dat was al problematisch. Het kan zijn dat ik die extra optie had moeten kopen: de hele app is gebaseerd op in-app aankopen. Je kunt er allerlei dingen in aanschaffen. Ik heb liever een app die met alle functionaliteit in één keer verkoopt, zoals iMovie.  € 2,99 in de App Store (ook een gratis variant beschikbaar).

ACCESSOIRES

MCAM

Zodra je een film met een iPhone wil maken, merk je dat je ernstig behoefte hebt aan twee dingen:

  1. -Het vastzetten van je iPhone op een statief;

  2. -Het bevestigen van hulpstukken aan je iPhone, zoals extra lenzen, microfoon, etc.

De mCAM is een ideale en robuuste oplossing voor beide taken. Het is een zware, aluminium behuizing, waar je je iPhone aan de achterzijde inklikt. Daarvoor is een speciaal rubber hoesje meegeleverd. De eerste keer eng, want hij gaat er loeistrak in.  Standaard wordt een kleine wide-angle lens meegeleverd, en ook een klein microfoontje. Beide gebruikte ik niet: ik vond de wide-angle iets te wijd (waardoor vertekening ontstond in de hoeken) en ik wilde een betere microfoon. Dat kan makkelijk: de mCAM heeft een standaard 37 mm schroefdraad voor welke lens je maar wil. Ik schroefde er een lens van een SONY Handycam-camera op. De microfoon schoof ik in de coldshoe-aansluiting bovenop. Alle hoeken van de mCAM hebben schroefgaten, zodat je het ding makkelijk ergens op kunt vastschroeven. Het is verleidelijk om los uit de hand te gaan filmen door de ‘handgrepen’, maar dan moet je genoegen nemen met wat bibberiger beeld.


De mCAM is online verkrijgbaar in meerdere varianten (met verschillende prijzen). Mijn mCAM voor de iPhone 4/4S kostte $ 169,95. Te bestellen bij Action Life Media.

MICROFOON ADAPTER MET AUDIO OUTPUT

De iPhone heeft één audio-jack. Daar kan geluid in en geluid uit. Via Apple’s oortelefoontjes-met-microfoon kan het allebei, maar je wilt daar niet je geluid mee opnemen. Dus hoe neem je audio op via een externe microfoon, maar kun je toch luisteren naar wat je opneemt? Via een adapter-kabel natuurlijk. Zo sluit je een koptelefoon èn microfoon op één audio-jack aan.


Verkrijgbaar voor $ 34,95 bij Action Life Media.

RØDE SHOTGUN MICROPHONE

Audio opnemen is lastig als je per se de hele film op je iPhone wilt maken. Idealiter zou je de audio op een apart apparaat opnemen, zodat je met de microfoon dichterbij je acteurs kunt gaan staan. Maar geluid syncen in iMovie op je iPhone wil je niet... dat krijg je simpelweg niet synchroon gesleept met je vinger op een klein schermpje. Dus wil je de audio bij voorkeur in je video hebben zitten. Opnemen met dezelfde iPhone die ook aan het filmen is dus. Lastig blijft dat als je voor je beeld wat afstand neemt, ook het geluid in sterkte afneemt. Vooral lastig als je in een  dialoog op en neer wilt snijden tussen een totaalshot en close-ups. In iMovie is geluidsbewerking minimaal: je kunt alleen het volume van een fragment aanpassen. Tijdens het filmen is er in FiLMiC Pro (of andere app) geen enkele mogelijkheid om iets aan je audio te doen. FiLMiC heeft een mooie indicator of het geluid hard of zacht wordt opgenomen, maar als het niet goed is, is er niets dat je kunt doen... behalve dichterbij gaan staan met je microfoon... maar dat wil je niet altijd als-ie op je camera zit.


Een goede microfoon lost het deels op... in ieder geval neemt een shotgun-microfoon zoals de VideoMic Pro van Røde geluid op vóór je camera; da’s al een hele verbetering met de iPhone-microfoon zelf.


Verkrijgbaar voor $ 229,00 bij Action Life Media, die ‘m als bundel met de mCAM verkopen, maar ook elders.

CROSSBAR

Een goed statief is onontbeerlijk. De grootste fout die je kunt maken, is te denken: mijn lichtgewicht iPhone kan makkelijk op een goedkoop, licht statiefje. Neem gewoon een volwaardig statief. Een beetje gewicht is prettig; daardoor staat-ie stevig en stabiel. Als je een tilt- of pan-beweging wilt maken, is dat helemaal prettig. Om de mCAM op een statief te bevestigen, heb je eigenlijk een hulpstuk nodig. Je kunt ‘m rechtstreeks vastschroeven, links- of rechtsonder, maar dan is het gewicht niet goed verdeeld en staat-ie niet stabiel. De schroefdraad zal dat ook niet heel lang volhouden. De makers van de mCAM verkopen een crossbar hiervoor. Zelf gebruikte ik een crossbar van een heel oude flitser... die voldeed net zo goed.


Verkrijgbaar voor $ 34,95 bij Action Life Media.

LED LICHTSET

‘Goedemorgen!’ werd in een hotelkamer opgenomen. Met een iPhone 4, die nog best wat licht nodig heeft voor goede beelden. Ik ben geen ‘DP’ dus ik hield het simpel qua licht: ik gebruikte een IKAN ID 500 LED 3 Lichtset. Die bestaat uit drie panelen met LED-lampjes. Op vol vermogen stralen die daglicht uit. Grote voordeel: het is geen gekleurd licht (dus geen gele gloed zoals bij gloeilampen). Nog een voordeel: ze zijn niet alleen heel zuinig in gebruik, maar worden ook niet heet. Dat heeft allerlei voordelen. Ik had ‘invallend zonlicht’ nodig, op een bewolkte dag. Een LED-panel achter de vitrage deed de truc, waarbij ik me geen zorgen hoefde te maken dat de vitrage in de fik zou vliegen. Zo’n set kun je kopen, maar ik heb ‘m gewoon gehuurd bij Budgetcam. Voor 45 euro. Daar kun je je toch geen buil aan vallen...


Te huur voor € 45,- per dag bij Budgetcam.

 

HOE HET BEGON     DE KORTE FILM     OP EEN iPHONE     NIEUWS     AGENDA     FOTO’S